زیبایی پزشکی

بهداشت پوست

بهداشت پوست

اصول بهداشت پوست و عمل به مواردی که مربوط به آن است، همیشه از اهمیت بسزایی بین مردم برخوردار بوده و روز به روز بر میزان اهمیت آن افزوده می‌شود. چرا که بهداشت پوست نه تنها ارتباط مستقیمی با ظاهر بیرونی هر شخص دارد بلکه تأثیر بسزایی در سلامت افراد می‌گذارد. به گونه‌ای که اگر کسی بهداشت پوست خود را به نحو احسن رعایت نکند نه تنها پوستی نا زیبا خواهد داشت بلکه سلامت فیزیکی او نیز به خطر می افتد. بهداشت پوست / مهرآسا سلامت 

عارضه های پوستی

یکی از رایج‌ترین عارضه‌های پوستی که جزء عمده‌ترین دغدغه‌های افراد است انواع جوش ها و آکنه‌های پوستی هست که معمولاً بر اثر رعایت نکردن بهداشت پوست در افراد مختلف به ویژه خانم‌های جوان بروز می‌کند. از دیگر عوارض عدم رعایت اصول بهداشت پوست می‌توان به انواع بیماری‌های پوستی، انواع لک‌های پوستی، خارش پوست، سوزش پوست، زخم‌های پوستی، کک و مک، چین و چروک های زودرس، پوسته پوسته شدن، چربی بیش از اندازه و … اشاره کرد.

بهداشت فردی پوست

پوست تمام سطح بدن را می پوشاند و سلح پوشش آن در بزرگسالان به طور متوسط2 متر مربع و وزن آن حدود ۳ کیلوگرم است. یک سوم تمام خون جاری در بدن را دریافت می کند. در حالت عادی به خودی خود می تواند ترمیم شود و تقریبا بطور کامل در برابر آب غیر قابل نفوذ است. برای کسب اطلاات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید.

بهداشت پوست / مهرآسا سلامت

ضخامت پوست در نواحی گوناگون بدن متفاوت است و از حدود 1/0 میلی متر تا بیش از ۴ میلی متر تغییر می کند. در کف دست ها و پاها از نواحی دیگر ضخیم تر است و در ناحیه پلکها نازک می شود. پوست خاصیت ارتجاعی دارد؛ چنان که پوست ناحیه شکم به هنگام حاملگی و پوست نواحی مختلف بدن بر اثر ورم کش می آید و بعد از زایمان یا برطرف شدن ورم، به حالت اول بازمی گردد. هر قدر سن بالاتر رود، خاصیت ارتجاعی پوست کمتر می شود و چین و چروک پوست به خاطر کم شدن همین خاصیت است. «پوست بدن» انسان نشان دهنده وضع سلامت بدن است؛ زیرا رژیم غذایی بد، بدی «گوارش غذاها» و وجود بعضی از مواد سمی در بدن، بر رنگ و حالت آن مؤثرند.

تشخیص نوع پوست

انواع پوست سالم عبارتند از : معمولی ، خشک ، چرب ، مختلط .

  • پوست معمولی : آثاری از آکنه ( جوش ) ، کمدون سر سیاه یا سر سفید ، چروک های ریز ( دور لب ، دور چشم ، روی پیشانی و … ) روی این نوع پوست دیده نمی شود . شخص احساس خشکی و کشیدگی در پوست خود ندارد .
  • پوست خشک : چروک های ریز ( دور لب ، دور چشم ، روی پیشانی و … ) و پوسته پوسته شدن ( روزاسه ) از علائم پوست خشک است . شخص بعد از شستشوی صورت و دست احساس خشکی و کشیدگی در پوست خود دارد .
  • پوست چرب : آکنه ( جوش ) ، کمدون سر سیاه یا سر سفید ، براقیت ( بواسطهٔ وجود چربی زیاد ) از نشانه های پوست چرب است .
  • پوست مختلط : در ناحیه پشت لب ، بینی و وسط پیشانی ( T zone ) پوست چرب بوده و در نواحی دیگر خشک یا معمولی است .

اگر پوست بیمار بود ابتدا بایستی مورد درمان قرار گرفته سپس جهت بهبود طاهری آن اقدام نمود . ( بیماری های شایع : آکنه یا همان جوش ، کمدون سر سیاه یا سر سفید ، روزاسه که به پوسته پوسته شدن معروف است ، قارچ و … )

محصولات آرایشی و بهداشتی حتما” بایستی مناسب با نوع پوست انتخاب شود .

بهداشت پوست / مهرآسا سلامت

نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست
– از خستگي زياد، كم خوابي ، استرس و عصبانيت بپرهيزيم.
– از اخم كردن ، انداختن چين و چروك و كشيدن پوست صورت خودداري كنيم.
– هنگام حرف زدن و فكر كردن به عضلات صورت فشار نياوريم.
– اگر هنگام نگراني، هيجان، تفكر و… عضلات چهره را به شكل خاصي تغيير داده‏ايم ، به محض آن كه متوجه شديم ، وضع عادي به صورت خود بدهيم.
– آشاميدن 8-5 ليوان آب در طول روز باعث شفاف شدن پوست شده ، سموم را از بدن دفع مي‏كند.
– از مواد غذايي سرشار از ويتامين ، غذاهاي كم چرب و تازه، ميوه ، سبزي و لبنيات استفاده كنيم.
– افزايش و كاهش متناوب وزن، اثر نامطلوبي بر پوست خواهد داشت، بنابراين مراقب وزن خود باشيم.
– از لوازم آرايشي بدليل اختلال در فعاليتهاي طبيعي پوست كمتر استفاده كنيم.
– اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد، موثرترين عامل در ايجاد پيري و لك‏هاي پوستي است.
– هرگز بدون استفاده از كرم‏هاي ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود و با ( SPFضريب محافظت در برابر آفتاب ) بالاي 15 در معرض تابش نور آفتاب قرار نگيريم، زيرا باعث ايجاد مشكلات پوستي از جمله خشكي پوست ، سوختگي و سرطان پوست مي‏شود.
– هر نوع ضدآفتاب با هر(SPFضريب محافظت در برابر آفتاب ) ، بيشتر از سه ساعت روي پوست موثر نيست و بايد بعد از 3 ساعت مجدداً استفاده كنيم.
– بيشترين مقدار اشعه خورشيد در فاصله زماني 10 صبح تا 3 بعدازظهر به زمين مي‏رسد.
– براي حفاظت كامل پوست در برابر تشعشات مضر نور خورشيد، علاوه بر مصرف كرم هاي ضد آفتاب از پوشش‏هايي مانند كلاه ، لباسهاي آستين دار و دستكش استفاده كنيم.
– در صورت داشتن پوستي چرب، هرگز بدون مشورت با پزشك يا متخصص پوست از هر صابوني براي شستن صورت خود استفاده نكنيم.
– گرد و غبار و دودي كه در پايان روز روي پوست مي‏نشيند هر شب با كمك مواد پاك كننده كاملاً تميز كنيم و سپس كرم مرطوب كننده مصرف نماييم.
– در صورت بروز هرگونه تغيير در شكل و قوام پوست و خال‏هاي پوستي ، بلافاصله به متخصص پوست مراجعه كنيم.
– بعد از سن 30 سالگي، براي جلوگيري از پيدايش تغييرات سني غيرقابل برگشت، حتماً از كرم‏هاي مناسب و حافظ قوام پوست صورت و دور چشم و لب استفاده كنيم.
– فقط از محصولات آرايشي _ بهداشتي شناخته شده و معتبر استفاده كنيم.
– در صورت حساسيت وخارش پوست بدنبال مصرف محصولات آرايشي _ بهداشتي ، مصرف آن را متوقف نماييم و از محصول ملايم‏تري ( با توصيه پزشك) استفاه كنيم.
– هرگز بدون شستن آرايش صورت به رختخواب نرويم.
– بعد از تعريق و انجام فعاليت‏هاي ورزشي حتماً استحمام كنيم.
– در صورت داشتن پوست خشك ، بهتر است از كرم‏هاي چرب كننده نيز استفاده نماييد.
– براي انجام اعمال جراحي و زيبايي، به پزشك متخصص مراجعه كنيم و از مراجعه به افراد غير متخصص بپرهيزيم.
محصولات انتخابی برای حفظ بهداشت و مراقبت پوست:
  • صابون و پاک کننده‌ها: در بهداشت پوست از این ترکیبات برای آرایش، چربی و کثیفی از سطح پوست استفاده می‌کنند. امروزه پاک کننده‌ها نسبت به صابون طرفداران بیشتری دارد زیرا با استفاده از آن‌ها رطوبت پوست حفظ می‌شود. در واقع این پاک کننده‌ها برای سلامت و بهداشت پوست است.
  •  مرطوب کننده:در پوست خشک مرطوب کننده چرب باید استفاده شود و برای پوست چرب ضرورتی در استفاده از مرطوب کننده‌ها نیست مگر در موارد خاص مثلاً فصول سرد و همینطور در پوست مستعد آکنه نباید مرطوب کننده معمولی استفاده کنیم. برای پوست نرمال از مرطوب کننده حداقل چربی و برای پوست ترکیبی در نواحی چانه و بینی و پیشانی از مرطوب کننده استفاده نشود.
  • ضدآفتاب: از موارد مهم و ضروری در بهداشت پوست استفاده از ضدآفتاب است. هر چه پوست روشن‌تر باشد احتمال آسیب بیشتر است بیماران نیز باید مراقب لازم در برابر اشعه مضر آفتاب را به کار گیرند.
  • ماسک‌ها: راه حل مراقبتی دیگر در بهداشت پوست استفاده از ماسک است که برای پاک کردن عمیق منافذ پوست –سفت کردن پوست و مرطوب کردن پوست توصیه می‌شود. اکثر افراد از ماسک‌ها به دلیل راحت در دسترس بودن و اثرات آن استقبال زیادی می‌کنند اما در مورد بیماران باید این محصولات به صورت هفته‌ای یک بار استفاده شود.
  • استفاده از عینک آفتابی همانطور که از چشم در برابر آفتاب حفاظت می‌کند از چین و چروک دور چشم در مقابل آفتاب محافظت می‌کند در استفاده از عینک بهتر است از فرم چشم را داشته و لبه بزرگتر داشته باشد تا از ورود امواج مضر جلوگیری کند.
  • اقدامات مناسب و بهداشت پوست باعث کاهش آسیب ناشی از نور آفتاب به پوست می‌شود و رطوبت پوست حفظ می‌شود البته از طرفی سبک زندگی درست به صورت روزانه بسیار اهمیت دارد.
  • کرم مرطوب کننده: استفاده از لایه بردارها نیز باسازی پوست را انجام می‌دهد و پوست نرم و شفاف می‌شود.
  • کرم دور چشم:  این کرم‌ها با باز کردن عروق دور چشم سبب افزایش گردش خون در این نقاط می‌شود. بهتر است این کرم‌ها در اول صبح و شب‌ها بعد از شستشو صورت انجام گیرد.
  • کرم لایه بردار: با استفاده مرتب از لایه بردارها پوستی به دور از چین و چروک و خشکی و افتادگی پوست خواهیم داشت. این کار باعث باز شدن منافذ پوست به علت ضخیم شدن پوست می‌شود. این کرم را در شب می‌توانید جایگزین کرم‌های مرطوب کننده کنید. کافی است بعد از شستشوی صورت آن را به تمام صورت به جز دور چشم بمالید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *